Jag blev jätteglad när jag fick höra att
5 av mina "gamla" pojkar önskat att få Fågelskådning
som Elevens Val sista 12 veckorna i åk 5. Jag vet ju att det
till stor del är jag som lyckats få dem intresserade av fåglar,
och därför var det naturligt att jag lovade att ställa upp
och ta hand om dem, trots att jag slutade som lärare i våras.
Dessutom var det ett bra sätt för mig att hålla kontakten med skolan, elever och kollegor. Visserligen är det skönt och bra på många sätt att vara pensionär (bl.a. mer tid för skådning) men jag har under hösten ibland saknat skolarbetet en del och genom att arbeta med den här gruppen släpper jag inte kontakten helt. Det är också väldigt fina och trevliga killar att ha att göra med, så jag är mycket nöjd med den här lösningen. Jag hade från början tänkt att pojkarna skulle turas om att skriva Dagboken, men eftersom jag inte vill pressa på dem för mycket teoretisk och skriftligt arbete, så skriver jag den själv. Likadant blir det med exkursionsrapporterna. Däremot får de skriva i sina anteckningsböcker när vi är ute. De har fått välja en fågel, som de skall forska lite närmare om och helst också rita en bild till. Det är inte lätt att få dem att inte bara skriva av ur böckerna men jag jobbar med det. Det är ett problem, som oftast inte brukar bli bra förrän i åk 6, men vi får väl se hur det blir den här gången. Kryssande. Det finns ju åsikter om det, men hur man än vänder och vrider på frågan, så är det väldigt spännande att räkna hur många fåglar man sett. Jag försöker tona ner det, men vet ju själv hur roligt det är när man sett en ny fågel och vi samlar s.k. EV-kryss, dvs vi kryssar fåglar som vi ser fr.o.m. vecka 7 och terminen ut. Dessa listor lägger jag ut på respektives egna sidor, där de också får redovisa sina arbeten och annat. I stället för en egen EV-lista antecknar jag här nedan när jag sett de första vårfåglarna anlända till Borås. Också spännande. |
|