Hej! 010111
Jag skrev ett brev till Club 300:s brevlåda och
bad om tips inför vår grupps arbete.
Det kom ett 10-tal svar. Jag lägger här in
mitt brev + svaren.
Om ni har lust och orkar, så kan ni läsa dem
här. Det var roligt att så många tänkt på oss.
Det är ju bra om ni tänker lite i förväg
om hur ni vill att vi skall jobba.
Först mitt brev:
----- Original Message -----
From: Börje Kollmats
To:
Sent: Monday, January 08, 2001
6:57 PM
Subject: Elevens Val
Hej!
Jag skall under senare delen av
vårterminen ha 5 st 5:e-klasspojkar i
Elevens val på Bodaskolan
i Borås. De har valt "Fågelskådning" som ämne.
Eftersom det är jag
som inspirerat dem till detta, har jag lovat att, trots
att jag gick i pension i
våras, gå in och ta hand om dem på min nyvunna
fritid. Jag måste erkänna
att jag blev mycket glad när de själva hittade på
och önskade detta ämne.
Det gäller 2 lektioner
i veckan från februarilovet till terminens slut och
nu undrar jag om någon
har någon enkel STUDIEHANDLEDNING till detta. Eller
andra BRA TIPS. Vi har en
liten lövskogsklädd kulle i närheten av skolan, 1
km till ett större löv-
och barrskogsområde. I övrigt måste vi ta bil om vi
vill åka någonstans
för att skåda fåglarna i naturen.
Börje Kollmats
Så kom svaren:
**************************************
From:
"Bird center"
Hej Börje
Jag vet inte om det finns någon
speciell handledning för detta. Men ta och
undersök med studiefrämjandet
som har flera handledningar för studiecirklar som
man kan få ideer från.
Kjell Andersson på studiefrämjandet i Mark är själv
fågelskådare.
Det finns flera bra böcker
som har studiecirkelhandledningar som t.ex. boken
Fågelekologi.
Om jag själv skulle starta
någon liknande så skulle jag satsa på holkar. Börja
med att bygga några under
vintern, sätta upp dem i undersökningsområdet och
sedan följa upp holkarna under
våren. Man kan göra holkarna öppningsbara så att
man lite försiktigt kan öppna
holkarna då och då och se hur utvecklingen
fortskrider.
Hälsningar
Tommy
**********************************************************
Så kom ett roligt brev!
From:
Mikael
Hej!
Såg ditt mail på brevduvan.
Är du släkt med den legendariskt
duktige skidåkaren/orienteraren Stefan
Kollmats från Borås
som gjorde tillvaron sur för oss andra i pojkklasserna
78-80?
Hälsningar Mikael (född 1968 och numera boende i Skåne men
orienterade för Skene SoIS
och med kalenderlärka som 350:e art)
**********************************************************
From:
Olle
Hej.
Fältbiologerna har givit ut
en omfattande serie småskrifter om det mesta som
rör natur. Jag vill minnas
att en av dem hette "Fråga fåglarna". Det var jag
som en gång tryckte dem,
men som så mycket annat har detaljerna försvunnit ur
minnet. Om du dock inte kan reda
ut det på studs, så maila mig så skall jag
rota lite i bokhyllorna och leta
reda på var man numera får tag på
Fältbiologerna. Antagligen
enklast genom SNF:s hemsida.
Varför inte dra igång
ett undersökningsområde i klassisk stil. Det var ju genom
att sammanställa inventeringarna
från en massa klubbars undersökningsområden
som Hans-Georg Wallentinus på
bara några månader redde ut hur omfattande
Sverige drabbats av miljöförstöringen
när Rachel Carsons bok "Tyst vår" kom ut.
Det minns jag dock som vore det
i går.
En annan pensionär (lite i förtid p g a lättja)
Morris
************************************
From:
"Kent-Ove
Hej Börje!
Jag har själv jobbat med barn
i den åldern. Det bästa sättet som jag har funnit
är att de får bygga
holkar, placera ut dem och sedan följa upp dem och se vilka
fåglar som häckar i
holkarna. Det kan vara tornfalksholkar eller andrar
rovfågelsholkar men också
småfågelsholkar går bra.
Mvh
Kent-Ove
************************************
From:
"Leif
Visserligen är det en bit,
men jag tänkte ändå tipsa om Sveriges enda
offentliga örn-åtel.
Den finns vid Hornborgasjön och det är inte svårt att
få sakkunnig guidning där
då det är Falbygdens fågelklubb som sköter
utfodringen där. Örnarna
får mat mån-, ons- och fredagsnätter. I mars kommer
svanar och gäss, varpå
tranorna följer. Därefter kommer brushanarna och det
är ju också ett skådespel.
Jag känner personligen en
av de ansvariga för örnutfodringen, gömslena och
för lokalen "Trandansen" där
man kan stå inne och se på fåglarna. Där finns
också ett antal tubkikare
att låna. Ni kan säkert också bli guidade av
Naturvårdsverkets personal
vid "Pagoden" vid Hornborgasjön.
Några bra "adresser" får
du på Falbygdens Fågelklubbsida på "Länkar".
Hör av dig till mig om du vill veta mer.
Vänliga hälsningar Leif
*************************************************
From:
Sara
HEj
Jag tänkte bara säga att
som femteklassare tror jag att de skulle tycka att
det vore roligt om också
kom en yngre person som var fågelkunnig på en
exursion eller någon lektion.
Tyvärr bor inte jag i Boråsområdet men om du
vill kan du ta kontakt med Fältbiologerna.(Tel
till rixkansliet i Stockholm
är 08-31 56 34)
Lycka till!
MVH
Sara som är en skådande
20-åring
************************************************************
From:
Nicklas
To:
Hejsan Börje
Jag vet att det finns en utbildning
här i Hultsfred som gör det du nu ska göra.
Det är visserligen i gymnasienivå,
men det går nog att anpassa till dina elever.
Eleverna har valt detta ämne
som tillval, och det har blivit en konstigt fördelning
på de 10 eleverna som går
linjen, det är 9 tjejer och en kille.
Om du vill kan jag kontakta skolan
här i Hultsfred åt dig.
MVH
Nicklas
**************************************************
From:
ingrid
hej.
Inbiten folkskollärare o skådare-en
livsfarlig kombination eller hur?
Om jag fick din fina chans, skulle
jag låta ungarna titta på uppstoppade fåglar
i början, för att få
in lite storleksuppfattning; titta på näbbar, fötter....de
flesta ungar har ju en ganska vag
uppfattning.
Uppmuntra dem att samla/ ta med
fjädrar de hittar.Har kanske skolan nån samling
med bon?
Holkbygge är väl självklart-gärna
med fantasifulla former som funkar.
Lista att kryssa av fåglar
hemma mellan lektionerna-grannens fågelbord får
också räknas...
Det finns nån gammal bra
Naturkunskapsarbetsbok med enkla tydliga teckningar på
vanliga fåglar....uppdelade
i årstider tror jag...?Förmodligen har de nytta av
att färglägga de nya
fåglar de lär sig för att memorera det de sett.
Har ni turen att ha några
ropande ugglor?
Matning vid skolam är ju alltid
bra....
Äh, det var bara lite lösa
ideer som flöt upp just nu!
Ha så kul!
I
**************************************************
From:
"Stefan
Hej !
Jag såg Din förfrågan
men har inte blivit färdig att lämna några förslag.
Jag har såväl hållit
kurser som föredrag om fåglar och fågelskådning
och jag har
vid ett par tillfällen handlett
elever i deras specialarbeten.
Det förefaller mig som om Dina
elever och Du tagit ett rejält grepp om tiden för
ändamålet. Något
eller några alternativ kan jag kanske birda med:
Inventering - punkttaxering.
Du låter eleverna räkna alla de fåglar de ser och
hör fån ett antal punkter
som Du och eleven kommer överens om . Du räknar på
varje punkt fem minuter. Ni upprepar
inventeringen likadant varje gång under ett
antal veckor. Det finns schema
och detaljerade anvisningar i t.ex. Svensk
vinterfågelräkning och
Svensk häckfågeltaxering. Båda dessa finns att få
bl.a.
på Ekolog. inst. i Lund.
Jag kan dock tänka mig att en sådan inventering bör
förenklas för elever
i åk 5
Man kan t.ex. bestämma att
man räknar ett bestämt antal arter som inte är så
svåra att lära sig.
Man kan tänka sig att man
bara räknar de arter man kan se, och således inte bryr
sig om dem man hör.
man kan tänka sig att man
bara räknar tättingar o.s.v.
Dessförinnan är det säkert
värdefullt om Du bestämmer Dig för vad respektive
elevs arbete ska utmunna i.
T.ex. jämföra hur många
arter som setts i den ena och i den andra biotopen,
- vid vilket datum en art visar
sig första gången.
- hur antalet individer av de olika
arterna, alt. en art eller flera arter ökar
och minskar under våren.
Kanske rita enkla diagram över en arts antal, eller
över antalet arter under en
inventering o.s.v.
Sådana inventeringar behöver
inte vara punktinventeringar. Det finns massor med
varianter.
T.ex. - under en bestämd
tid i ett bestämt skogsområde, eller längs en bestämd
stig eller väg.
Man kan tänka sig att något
eller några barn lär sig en eller två eller tre
arter riktigt väl och sedan
får revirinventera den/dessa
d.v.s ta reda på hur många
fåglar som håller revir inom ett bestämt område.
Man kan tänka sig att något
eller några barn får undersöka var de olika arterna
söker föda/tar föda.
- t.ex på gräsmark/matta,
på åker, i luften, på tjocka trädstammar, på
tunna
grenar, på vilka trädslag.
Ytterligare en spännande uppgift
kan vara att låta barnen ta reda på vilka olika
strukturer/ några strukturer
på männsikan som
motsvarar vad hos fåglarna.
t.ex hand, arm, tå, häl,
underben, maxilla (överkäke), mandibel (underkäke),
käkvinkel, gump, stjärt
m.m.
Naturligtvis måste ni ha en
förteckning över alla arter Ni finner under Era
lektionstider i ämnet.
MVH
Stefan
*****************************